بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
قسمتی از مقدمه
توجه به ظاهر در چارچوب اجتماعی، امری بهنجار، پسندیده و حتی در حد متعادل نشان دهندهی سلامت روانی است، اما در جوامع امروزی به علت تاکید بیش از حد بر زیبایی و تصاویر ارائه شده در مجلههای مد، سینما و رسانه ها، این توجه خصوصا در بین زنان شکل افراطی به خود گرفته است. به گونه ای که تقریبا همهی زنان حداقل یکبار در زندگی احساس شرم و نارضایتی از ظاهر خود داشته اند و این امر مختص قشر خاص، طبقهی اجتماعی و سطح تحصیلات خاصی نمیشود (Brown, 2001). این قبیل اشتغالات ذهنی می تواند موجب گسترش یک تصویر تحریف شده از بدن و خود شده و حتی به گونه ای پیشرفت کند که زمینه ی ابتلا به اختلال بدشکلی بدنی را فراهم سازد (stimmdel, 2002). بنابراین، تعجب انگیز نیست که سالانه، میلیونها نفر برای جراحی زیبایی داوطلب شوند (Hawse, 2008). برای نمونه در سال 1994 انجمن جراحی پلاستیک و ترمیمی آمریکا گزارش داد که اعضای آن بیش از 390000 جراحی زیبایی از جمله لیپوساکشن (برداشتن چربی از نواحی مختلف بدن)، بزرگ کردن پستان، جراحی بینی و کشیدن صورت انجام داده اند (Sarwer, 1998).