بررسی ویژگی های آموزش صلح در برنامه ی درسی دوره ی ابتدایی از دیدگاه کارشناسان و معلمان
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای آموزش صلح در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمین دوره ابتدایی منطقه 2 شهر تهران بود. که بر این اساس با استفاده از فرمول کوکران 250 نفر از معلمین دوره ابتدایی و 16 نفر صاحبنظران برنامهریزی درسی و دبستان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 84/. محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، میانه، مد و انحراف معیار) و همچنین از روشهای آمار استنباطی (آزمون t برای گروههای مستقل و تحلیل واریانس یکراهه) استفاده شد که نتایج پژوهش نشان داد؛ اگر چه دیدگاه معلمان و کارشناسان بر اساس ویژگیهای جمعیت شناختی در ارتباط با برخی مؤلفهها تفاوت معناداری با یکدیگر دارد؛ اما بهطور کلی میزان استفاده از تمامی مؤلفههای آموزش صلح در برنامهی درسی از دیدگاه معلمان پایینتر از حد متوسط ارزیابی شده است. کارشناسان نیز مؤلفههای «آگاهی از صلح و روشهای حصول به آن»، «احترام به تمامی اشکال حیات و زندگی» و «احساس همدردی در سطح ملی و بینالمللی» کمتر از حد متوسط و مؤلفههای «مشارکت، همکاری و تشریک مساعی»، «مسئولیت پذیری در برابر اعمال شخصی و اجتماعی» و «حل مسالمتآمیز اختلافات» متوسط و متوسط به بالا ارزیابی کردهاند. همچنین بین دیدگاه معلمان و کارشناسان فقط در مورد مؤلفههای «همکاری و تشریک مساعی» و «احترام قائل شدن به تمامی اشکال زندگی و حیات» تفاوت معناداری وجود دارد.
کلید واژه: صلح، آموزش صلح، برنامه درسی صلحمحور، آموزش ابتدایی، کارشناسان، معلمان