تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند رسانه ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش آموزان
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیروجود عامل آموزشی متحرک در چندرسانهایها بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانشآموزان در درس جغرافیا صورت گرفتهاست. برای انجام پژوهش از میان جامعه آماری پژوهش که کلیه دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی منطقه 4 ناحیه 6 شهر تهران بودند با توجه به محدودیت امکانات و عدمدسترسی برخی از مدارس به تجهیزات رایانهای، با بررسی مدارس منطقه4 مدرسهی راهنمایی نبوت به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شد. حجم نمونه مورد نظر 60 نفر بود که این نمونه شامل دو کلاس 30 نفری میشد که به تصادف از میان 7 کلاس موجود انتخاب شدند و هر کلاس به طور تصادفی در معرض آموزش قرار گرفتند.
قبل از اجرای آموزش بر رو ی دانشآموزان هر دو گروه، دو پیش آزمون مربوط به محتوای آموزشی و انگیزه یادگیری اجرا شد.به منظور ارائه آموزش گروه 1 ازطریق چندرسانهایهای بدون عامل آموزشی و گروه2 ازطریق چندرسانهای مبتنی بر عامل آموزشی محقق ساخته،آموزش دیدند. در هر دو گروه محتوای درس یکسان بود. در این پژوهش از آزمونهای یادگیری محقق ساخته، آزمون یادداری موازی با آزمون یادگیری و آزمون انگیزه یادگیری درس جغرافیا، بعد از مناسب بودن روایی و اعتبار آزمون، استفاده شد. در تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آماری توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد، انحراف معیار)و استنباطی از جمله کواریانس استفاده شد و با استفاده از نرمافزار spss مورد محاسبه قرار گرفت. نتایج نشان داد که، استفاده از عاملآموزشی در چندرسانهای به طور کلی باعث افزایش انگیزه یادگیری میشود. گروه دارای عامل آموزشی متحرک در چندرسانهای نسبت به گروه کنترل دارای میانگین یادگیری بالاتری بودهاند و بین نمرات یادداری دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد.
واژگان کلیدی:
یادگیری الکترونیکی، چندرسانهای، چندرسانهای آموزشی، عامل آموزشی متحرک، یادگیری، یادداری، انگیزهی یادگیری.