مطالعه اخلاق حرفه¬ای از دیدگاه مشاوران مدارس مقطع متوسطه
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته فلسفه و منطق (آموزش_و_پژوهش)
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی مطالعه اخلاق حرفهای از دیدگاه مشاوران مدارس مقطع متوسطه میباشد. این پژوهش در پارادایم کیفی و با استفاده از مدل غالب- کم غالب انجام گرفت. در این مدل از ترکیب دو روش کمی و کیفی استفاده شده است. گردآوری دادهها در بخش کیفی، به روش مصاحبه نیمه عمیق صورت گرفت که در آن افراد مورد مطالعه به شیوه هدفمند انتخاب شدند. جمعآوری دادهها در بخش کم غالب یعنی بخش کمی نیز با استفاده از مقیاس محققساخته اخلاق حرفهای مشاوران که بر اساس مبانی نظری موجود در زمینه اخلاق حرفهای و نیز اساسنامه سازمان نظام روانشناسی ساخته شد، در جامعه آماری مشاوران مدارس مقطع متوسطه انجام گرفته است که گویههای مقیاس اخلاق حرفهای مشاوران شامل چهار گویه است، رازداری، عدم آسیبرسانی، صداقت، برقراری مساوات. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از شیوه تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی از تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر، آزمون تیتست برای گروههای مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید.
نتایج پژوهش نشان داد که مشاوران جذب دانشآموز، جلب اعتماد او، توجه به شرایط مراجع، برقراری ارتباط کلامی، واقعنگری، توجه به نیاز مراجع، خلق نیکو، سرزنش نکردن، صداقت، انگیزهبخشی، عدم قضاوت ارزشی، ارائه پیامدهای مثبت و مطلوب، القای تواناییهای شخصیتی به فرد، عدم سوء استفاده از مراجع و تعهد، برقراری ارتباط غیرکلامی و داشتن فضای خصوصی را از جمله نکات و مواردی میدانند که در رابطه با دانشآموزان باید رعایت شود. آنان برقراری مساوات، اولویتبندی مراجعان بر اساس مشکل، ارائه خدمات مدبرانه (تشخیص افراد دارای مشکل در مدارس از طرف مشاور) به دانشآموز را در اولویت قرار دادهاند. همچنین رازداری را یکی از مهمترین اصول اخلاق حرفهای عنوان کردند و ضرورت در اختیار قرار دادن اطلاعات دانشآموز به گروههای دیگر تنها در دو حالت (خودکشی و دیگرکشی) مجاز دانستند. ایشان میزان پایبندی مشاوران به اصول اخلاق حرفهای را مثبت قلمداد کرده و معتقدند موانع رعایت این اصول عبارتند از: مجهول ماندن نقش مشاور، بیتوجهی به مشاوره سازشی، عدم آگاهی از نقش مشاور. دلایل اهمیت رعایت اخلاق حرفهای از دیدگاه مشاوران را، اخلاق حرفهای پیشنیازی برای مشاوره، رعایت نظم، اصلاح دانشآموز، افزایش انگیزه برای مراجعه، برطرف کردن موانع، عدم قضاوت افراد غیر متخصص عنوان کردند. نتایج کمی پژوهش، با استفاده از نرمافزار spss تحلیل شده است. که نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بالاترین میانگین بعد غالب اخلاق حرفهای مشاوران، عدم آسیبرسانی میباشد. همچنین بین سن و صداقت و برقراری مساوات رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. علاوه بر آن بین جنسیت و ابعاد اخلاق حرفهای، فقط در بعد صداقت تفاوت معناداری وجود دارد.
واژههای کلیدی : اخلاقحرفهای- مشاوران مدارس- مقطع متوسطه